Wzrost w czasach kryzysu?
Żaden problem!
Profiplast Ltd. utworzono w 1989 roku, jako spółkę z mieszanym, węgiersko-niemieckim kapitałem. Aktualnie jest to dominujący gracz na krajowym rynku produkcji i dystrybucji profili plastikowych i metalowych stosowanych w budownictwie i przemyśle.
Problemy kierownictwa
Jesienią 2008 roku branżę budowlaną oraz firmę Profiplast dosięgnęła pierwsza fala kryzysu. Plany krótkoterminowe opracowane latem, w miesiącach jesiennych okazały się niewykonalne. Dyrektor zarządzający firmy, Norbert Tajti, uznał za istotne opracowanie przez zarząd średnioterminowej strategii mającej odpowiedzieć na problemy wynikające z kryzysu i umożliwić zwiększenie wydajności organizacyjnej oraz poziomu przychodów firmy. Celem było opracowanie sprawniejszego modelu sprzedaży, dzięki któremu Profiplast byłby w stanie zwiększyć wolumen sprzedaży zarówno na rynku krajowym, jak i na rynkach zagranicznych. Zarząd firmy rozumiał, że bez precyzyjnej diagnozy, wszelkie próby rozwiązywania problemów skupiać się będą jedynie na leczeniu objawów, a brak strategii średnioterminowej będzie miał negatywny wpływ na organizację. Profiplast potrzebował kompleksowego rozwiązania swoich złożonych problemów i współpracy z taką firmą konsultingową, która posiadałaby fachową wiedzę i znaczne doświadczenie w takich obszarach jak:
- planowanie strategiczne;
- rozwój skutecznej sprzedaży;
- zarządzanie metodami lean;
- rozwój organizacyjny.
Profiplast znalazł odpowiedniego partnera w postaci firmy Develor, która nie próbowała zaproponować gotowego rozwiązania problem, a zamiast tego zaoferowała strategiczną współpracę opartą na starannych przygotowaniach. W ramach formułowania strategii, obok rozwoju sprzedaży, trzeba było dostroić zmiany do działań związanych z zapleczem (produkcja, logistyka i zapewnianie jakości), co pozwalało zapewnić sprawną współpracę w całej organizacji. Firma Develor dysponowała odpowiednimi zasobami i doświadczeniem pozwalającymi osiągnąć ten cel.
[one_half]
[/one_half]
[one_half_last][blockquote3]„Szukałem wśród firm konsultingowych takiego partnera, który byłby w stanie zaoferować nam wszechstronne rozwiązanie dla naszych złożonych problemów i gwarantowałby wymierne rezultaty”.[/blockquote3][/one_half_last]
Rezultat
[one_half]
Zarząd i właściciele oczekiwali zwiększenia wydajności operacyjnej oraz zwiększenia przez Profiplast wolumenu sprzedaży na istniejących rynkach.
W wyniku procesu rozwojowego w latach 2009–2011 firma Profiplast zdołała skutecznie zwiększyć obroty zarówno na rynku krajowym, jak i na rynkach zagranicznych. Łączny wzrost przychodów ze sprzedaży sięgnął 33% w okresie, w którym stale pogłębiała się recesja na krajowym rynku budowlanym. Program rozwojowy osiągnął zakładane cele i zarówno kierownictwo, jak i właściciele byli zadowoleni z osiągniętych rezultatów.
Stopa zwrotu z inwestycji
W ciągu prawie trzech lat firma Profiplast zainwestowała prawie 7 milionów forintów (około 23 tysiące euro) w program rozwojowy opierający się na szkoleniach i usługach konsultingowych. Inwestycja ta okazała się nadzwyczaj rentowna, ponieważ umożliwiła wprowadzenie istotnych oszczędności oraz osiągnięcia zakładanego wzrostu w latach kryzysu, który doprowadził do ogólnego pogorszenia się kondycji branży budowlanej.
[/one_half]
[one_half_last]
[/one_half_last]
[blockquote3]„Środki pieniężne, które zainwestowaliśmy w ten proces rozwojowy zwróciły się na wiele sposobów.”[/blockquote3]
[blockquote3]„Po trzech i pół roku nadal dostrzegam w firmie drzemiące rezerwy i uważam, że Develor będzie dobrym partnerem, który pomoże nam te rezerwy wydobyć i przekształcić w przewagę konkurencyjną”.[/blockquote3]
Tematy
Case StudiesObsługa działań hybrydowych
Pobierz najnowszy e-book pełen sprawdzonych wskazówek, jak działać w zespole hybrydowym.