OBALAMY MITY PRACY HYBRYDOWEJ
Przyszłość po pandemii wciąż nie jest pewna. Nikt nie zna dobrego rozwiązania, które pomoże nam się w niej odnaleźć. Utworzenie zespołów hybrydowych jest jednym z rozwiązań, na które decyduje się obecnie wiele organizacji. Część z nich jednak, nie jest przekonana czy praca w modelu hybrydowym jest dobrym rozwiązaniem. Dziś obalimy kilka popularnych mitów pracy hybrydowej.
- Mniej pracy
Podczas gdy część zespołu pracuje z domu, koledzy będący w biurze nie mają pojęcia co tamci robią w danym momencie. Zakładają wtedy, że na pewno nie robią nic związanego z pracą. Wiele osób myśli, że brak szefa ‘w pobliżu’ oznacza błogie lenistwo w czasie pracy.
W rzeczywistości, jest zupełnie inaczej. Badania pokazują, że pracownicy na home office pracują dłużej, niż ci pracujący w biurze. Dzień pracy jest bardzo często wydłużany, poza standardowe godziny pracy.
- Praca 24/7
W przeciwieństwie do punktu 1, są także osoby, które uważają, że pracując z domu, dzień pracy nigdy się nie kończy i w efekcie pracujemy non-stop przez 24 godziny na dobę. Owszem, pracując z domu mamy tendencję do wydłużania czasu pracy, jednak nie do takiego stopnia. Każdy z nas ma własne obowiązki i potrzeby na które trzeba znaleźć czas.
- Brak relacji w zespole
Osoby pracujące z biura mogą myśleć o członkach zespołu pracujących zdalnie jako o introwertykach, którzy unikają kontaktu z innymi lub nie lubią pracy w zespole. Analogicznie, wiele osób podczas pracy zdalnej czuje, że nie nawiąże dobrych relacji z innymi członkami zespołu z biura. Kluczem do sukcesu są regularne wideo rozmowy z kolegami z biura czy wirtualne kawy.
- Równowaga między pracą, a życiem prywatnym
Każdy, kto pracuje w biurze, zazdrości pracownikom zdalnym utrzymania zdrowej równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Codzienne gotowanie obiadu dla rodziny, sprzątanie, prasowanie.. Nic bardziej mylnego. Pracując z domu mamy tendencję do pracy wykraczając poza standardowe godziny pracy, nie wspominając o unikaniu przerw poświęconych obowiązkom domowym.
- Pracujący zdalnie manager to zły manager
Jednym z największych mitów jest myślenie, że nie da się zarządzać ludźmi pracując zdalnie. Skuteczni managerowie pracujący zdalnie muszą być w stałym kontakcie z członkami swojego zespołu. Regularne rutyny – takie jak codzienne lub co najmniej cotygodniowe odprawy zespołu są konieczne. W ten sposób Twój zespół będzie wiedział, że jesteś osiągalny, będzie mógł się z Tobą skonsultować, a wszelkie ich wątpliwości i pytania zostaną wysłuchane
- Dużo czasu dla siebie
Pracując z domu, szczególnie w początkowej fazie, myślimy o zaoszczędzonym czasie jaki na co dzień poświęcilibyśmy na dojazd do pracy i stanie w korkach. Poranny jogging przed pracą lub sesja jogi tuż po? Praca zdalnie płynnie zaciera granice sprawiając, że bardzo często zaczynamy pracę wcześniej a kończymy później, nie mając czasu na planowane aktywności. Spowodowane jest to presją, aby pokazać, że jesteśmy produktywni (patrz punkt 1!) a także niezdolność do wyznaczania granic. Pomocne jest utworzenie harmonogramu dnia, uwzględniającego atrakcje czasu wolnego.
- Zepsuta komunikacja
Praca zdalna niekoniecznie oznacza spadek jakości komunikacji z biurem. Kluczem do sukcesu jest dobór odpowiednich narzędzi ułatwiających komunikację a także rutyn. Częste, wirtualne spotkania całego zespołu lub pojedynczych osób mają pozytywny wpływ na jakość komunikacji, a tym samym efektywności zespołu. Ważne, aby co najmniej raz w roku organizować spotkanie całego zespołu w biurze.
Wiele popularnych przekonań dotyczących pracy w modelu hybrydowym jest błędnych. Czy taki model pracy jest szansą na sukces w post pandemicznej sytuacji? Wierzymy, że tak! Kluczem do sukcesu jest stosowanie odpowiednich zasad i reguł!*
*Więcej o zasadach i regułach pracy hybrydowej niebawem.
Tematy
UncategorizedObsługa działań hybrydowych
Pobierz najnowszy e-book pełen sprawdzonych wskazówek, jak działać w zespole hybrydowym.