Zmieniający się świat wpływa na wiele dziedzin naszego życia, w tym na nasze nawyki związanie z uczeniem się. Badania pokazują, że czas i uwaga jaką poświęcamy na daną rzecz drastycznie spada. Średnio skupiamy się na jednej rzeczy przez maksymalnie 8 sekund! Złote rybki są skupione o 1 sekundę dłużej od nas 😊 Rośnie również potrzeba autonomii, elastyczności, personalizacji, a także wykorzystania technologii podczas nauki.
W jaki sposób nauka i rozwój mogą dotrzymać kroku nowym trendom i sprostać wszystkim oczekiwaniom? Jednym z rozwiązań jest program szkoleniowy składający się z kilku mniejszych jednostek, zamiast kilkugodzinnych modułów szkoleniowych.
Mikronauczanie & Pigułki szkoleniowe – Różnice i podobieństwa
Główną cechą wspólną dla obu metod jest czas. Obie formy nauczania są krótkie, ale wystarczająco długie, aby przekazać odpowiednią ilość materiału do przyswojenia. Obydwa modele powinny być nastawione na działanie i ćwiczenie zdobytych umiejętności. Oczywiście kluczem do sukcesu jest adekwatne zaangażowanie uczestników.
Pigułki szkoleniowe można zaliczyć do metod synchronicznych, jak i asynchronicznych, natomiast mikronauczanie zwykle używane jest tylko jako asynchroniczna metoda nauczania online.
I choć zarówno pigułki szkoleniowe, jak i mikronauczanie nie trwają długo, jest między nimi znacząca różnica. Pigułka szkoleniowa może trwać od 7 do 120 minut, natomiast mikronauczanie zamyka się w 7 minutach!
Mikronauczanie jest treściwe, pigułki szkoleniowe są bardziej elastyczne
Mikronauczanie obejmuje jeden, dobrze określony cel i może być traktowane zupełnie niezależnie. Ze względu na asynchroniczny charakter, można rozpocząć naukę zawsze i wszędzie. Ważne jest, aby zrozumieć, że podział dużego modułu na kilka mniejszych, bez odpowiedniego dostosowania ich do zasad mikronauczania, nie czyni z tego mikronauczania. Jedyne skutki takiego działania to frustracja i utrata satysfakcji użytkowników. Nie można ot tak podzielić godzinnego modułu na dziesięć sześciominutowych mniejszych modułów i oczekiwać pozytywnych rezultatów.
W przypadku pigułek szkoleniowych powyższa zasada nie jest aż tak istotna. Dzięki synchronicznemu charakterowi możemy omawiać dany temat nawet przez 2 godziny, i swobodnie kontynuować na kolejnym spotkaniu.
Inteligentne i świadome ‘porcjowanie’ ma kluczowe znaczenie w przypadku pigułek szkoleniowych jak i mikronauczania. Pigułki szkoleniowe łączą się z wieloma innymi elementami, natomiast mikronauczanie jest w pełni niezależne.
Nie wszystkie pigułki szkoleniowe są takie same
Pigułki szkoleniowe są krótkie, skoncentrowane, mogą być synchroniczne lub asynchroniczne, i mają jeden określony cel. Ile powinna zatem trwać idealna pigułka?
Długość pigułki szkoleniowej waha się od kilku minut do maksymalnie 2 godzin. W przypadku wydarzenia synchronicznego, np. wirtualna klasa lub szkolenie na sali, wciąż uważane jest za krótką w porównaniu do 1- czy 2-dniowego szkolenia. Jednak w przypadku wykorzystania elementów asynchronicznych, takich jak webcasty czy materiały e-learningowe czas ten jest znacznie krótszy.
Pigułki szkoleniowe czy mikronauczanie? Co wybrać?
Czy mikronauczanie jest lepsze od pigułek szkoleniowych? A może na odwrót?
W DEVELOR korzystamy z obu form w naszych programach rozwojowych. Można je wykorzystać jako wsparcie procesu nauki w łatwo przyswajalny sposób. Można je także użyć jako elastyczną i spersonalizowaną opcję do nauki dla uczestników.
Kluczem do sukcesu w nowej rzeczywistości jest świadomy wybór metody i odpowiednie dostosowanie programu rozwojowego. Należy zrozumieć zalety i wady tych metod i wykorzystać je na własną korzyść.
Właściwe zbudowanie tej wyjątkowej mieszanki synchronicznych i asynchronicznych elementów, form online i offline jest wyzwaniem, które może przynieść zamierzony efekt . W DEVELOR jest to najpiękniejsza i najbardziej ekscytująca faza tworzenia programu rozwojowego z naszymi klientami.
Obsługa działań hybrydowych
Pobierz najnowszy e-book pełen sprawdzonych wskazówek, jak działać w zespole hybrydowym.