Brak zaangażowania, niechęć do współpracy czy też brak zaufania, słaba jakość komunikacji – wszystko to składa się na brak efektywności oraz niską jakość współpracy w zespole. Co jest tego przyczyną i w jaki sposób organizacje mogą identyfikować bariery w zespołach?
5 (DYS)FUNKCJI LENIONIEGO…
Model 5 dysfunkcji, opracowany przez Patricka Lencioniego w trakcie jego licznych obserwacji i doświadczeń, pozwala spojrzeć na zespół
z szerszej perspektywy. Określił on 5 czynników-dysfunkcji, które mają wpływ na pracę zespołu i skutecznie ograniczają jego rozwój. Każda z 5 dysfunkcji jest ze sobą powiązana, nie powinno traktować się ich jako odrębnych problemów. Pojawienie się jednej, może być sygnałem ostrzegawczym, że za moment pojawią się kolejne. Nad każdą z nich należy popracować i je rozwinąć, aby zespół w pełni mógł wykorzystać swój potencjał.
BRAK ZAUFANIA – Lencioni opisał tę dysfunkcję jako brak poczucia komfortu, bezpieczeństwa i wsparcia w zespole . Każdy członek zespołu powinien bez obaw szczerze wyrażać swoje zdanie i móc dyskutować na temat własnych obaw czy błędów. Charakterystycznym zachowaniem w zespole w którym brak zaufania, jest ukrywanie niepowodzeń i nieprzyznawanie się do porażek.
Czym się charakteryzuje
- Nieprzyznawanie się do błędów, ukrywanie słabości
- Szukanie winnych w innych członkach zespołu
- Brak wsparcia innych członków zespołu
- Unikanie kooperacji
OBAWA PRZED KONFLIKTEM – Dysfunkcja ta ściśle wiążę się z brakiem zaufania, który blokuje członków zespołu w wyrażaniu swojego zdania, co mogłoby doprowadzić do konfliktu w zespole. Zespół unika udzielania feedbacku, komentarzy, szczególnie tych odmiennych od głosu większości zespołu, i nie bierze aktywnego udziału w dyskusjach, przez traci szansę na wypracowanie nowych rozwiązań. Z obawy przed konfliktem, członkowie zespołu mogą zgodzić się na narzucone warunki. Zamiast skupić się na poszukiwaniu rozwiązania, zespół traci czas na pozorną uprzejmość wobec siebie.
Czym się charakteryzuje
- Unikanie dyskusji, szczególnie tych dotyczących trudnych spraw
- Milczenie, gdy podjęta zostanie nietrafna wg nich decyzja
- Bagatelizowanie opinii mniejszości
BRAK ZAANGAŻOWANIA – Brak zaangażowania wynika bezpośrednio z obawy przed konfliktem i wyrażaniem swojej opinii. Członkowie zespołu nie czują się zmotywowani do działania, tym samym hamując własny rozwój i kreatywność i zmniejszając efektywność pracy zespołu.
Czym się charakteryzuje
- Brak wsparcia w realizacji decyzji
- Pasywne zaangażowanie w pracę
- Pesymistyczne podejście
- Poczucie, że spotkania zespołu są nieefektywne i nieszczere
UNIKANIE ODPOWIEDZIALNOŚCI – Nie czując odpowiedzialności za całokształt (przez brak zaangażowania i czynnego udziału w dyskusji) każdy członek zespołu bierze odpowiedzialność tylko za siebie. Może dojść do sytuacji, gdy członek zespołu nie komunikuje o zauważonym błędzie innej osoby. Unikanie odpowiedzialności blokuje odkrycie pełnego potencjału całego zespołu.
Czym się charakteryzuje
- Ignorowanie błędów innych
- Unikanie rozmów dotyczących zasad w zespole
- Nieudzielanie feedbacku
NIEPRZYWIĄZYWANIE WAGI DO WYNIKÓW – Od wyników projektów zależy przyszłość organizacji. Członkowie zespołu zamiast koncentrować się na celach zespołu, priorytetowo traktują swoje indywidualne cele. Skupiają się w głównej mierze na indywidualnym rozwoju kariery, przez co jako zespół mają trudność w osiągnięciu celu.
Czym się charakteryzuje
- Dążenie do realizacji indywidualnych celów
- Brak przepływu ważnych informacji
…CZY 5 KLUCZOWYCH KOMPETENCJI ZESPOŁU?
W DEVELOR dysfunkcje określone przez Lencioniego traktujemy jako kompetencje, które kształtują się wraz z rozwojem zespołu. Świadoma
ZAUFANIE – Zespoły powinny bez obaw wyrażać swoje zdanie, wspierać swoje działania i inicjatywy a także przyznawać się do błędów bez obawy, że poszczególni członkowie zostaną wykluczeni.
OTWARTOŚĆ NA KONFLIKT – Mając do siebie zaufanie, zespoły nie boją się organizować spotkań, podczas których mogą swobodnie wyrazić swoje zdanie i mają możliwość dyskusji w przyjaznej, i jednocześnie konstruktywnej atmosferze.
ZAANGAŻOWANIE – Rozwiązując konflikty i mając przestrzeń na dyskusje, zespoły zyskują odpowiednią motywację i stają się bardziej zaangażowani dzięki czemu mają szansę w pełni odkryć swój potencjał.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ – Posiadając jasno sprecyzowane zasady i standardy pracy, członkowie zespołu nie obawiają się ich egzekwować od siebie nawzajem, gdy ktoś ich nie przestrzega.
ORIENTACJA NA WYNIKI – Tylko przestrzegając wysokich standardów, zespoły mogą osiągać wysokie wyniki. Członkowie zespołu czują, że są zgranym zespołem skupiając się na realizacji wyznaczonych celów.
Dzięki rozwinięciu tych 5 kompetencji członkowie zespołu mają szansę stworzyć efektywny zespół i mieć dobre relacje.
Zespoły w trudnych sytuacjach
Jak je wspierać gdy 'zwykły' teambuilding to za mało